L-Soft L-Soft
ProductsDownloadSupportCorporateCustomersNewsContactContact L-Soft
Print Page

Svensk programvara möjliggör smart kundkommunikation via e-post

Virusskydd och förvaltning i egen regi ger ökad trygghet


Stockholm, 23 Januari, 2002 - Europeiska företag har insett fördelarna med e-post som ett viktigt komplement i sina marknadsföringssatsningar. I dagsläget räcker det ofta inte med en välbesökt hemsida och en kundtidning utan man bör komplettera med ytterligare verktyg för att nå ut till sina kunder och kommunicera med marknaden. Det är här den senaste teknologin för e-postkampanjer kommer in i bilden.

Förra året har de flesta företag vänt sig till outsourcingbyråer för sin kundkommunikation via e-post, men på sistone har trenden vänt och många företag letar nu efter licensbaserade lösningar. Forrester spår att 62 % av företag kommer att hantera sin kundkommunikation i egen regi år 2003, jämfört med 28 % i augusti 2001. Förutom lägre kostnader på sikt innebär licensbaserade lösningar ökad säkerhet, bättre kontroll och minskad risk för att de egna kunderna påverkas om leverantören skulle gå i konkurs.

Hittills har utbudet av licensbaserade lösningar varit begränsat. De flesta sådana produkter ingår i tunga CRM lösningar som inte lämpar sig till alla företag. Vill man snabbt komma ikapp eller om man inte i dagsläget har råd att investera flera miljoner kronor i mjukvara och konsulttimmar finns det väldigt lite att välja på. Idag introducerar L-Soft LISTSERV® Maestro, en lättanvänd mjukvarulösning med ett modernt, webbaserat gränssnitt som förenklar administrationen av e-postkampanjer samt responsmätning.

"Vi har en marknad som på många håll präglas av kostnadsbesparingar samtidigt som säkerhetskraven ökar", säger L-Softs VD Eric Thomas. "Denna realitet har skapat en stor efterfrågan hos våra kunder för ett kostnadseffektivt alternativ till outsourcing utan avkall på säkerhetsnivån. Licensbaserade LISTSERV Maestro erbjuder de verktyg som behövs för att skapa effektiva och avancerade e-postkampanjer till en bred och ofta mångfasetterad grupp mottagare".

Med LISTSERV Maestro kan avsändaren involvera medarbetare i uppbyggnaden av en kampanj genom att tilldela behörighetsnivåer. Hela processen sammanfattas i ett flödesschema som vägleder avsändaren och förebygger kostsamma misstag. I slutskedet görs ett testutskick innan kampanjen slutligen distribueras till de utvalda mottagarna. Dessutom kontrolleras att inga virus finns i eventuella bilagor. Antivirusskyddet är ett resultat av ett nära samarbete med finska F-Secure vars Anti-Virus produkt är integrerad i LISTSERV Maestro.

Efter distributionen spårar LISTSERV Maestro i realtid uppgifter om bland annat antal öppnade e-postmeddelanden och vilka länkar i meddelandet som mottagarna har valt att klicka på. Rapporteringen sker enligt ett antal anonymitetsnivåer och resultatet kan med hjälp av ett inbyggt makro överföras till Microsoft Excel för vidare analys. Rapporterna ger snabb och tydlig feedback över hur mottagarna upplever kampanjen och hjälper företaget förbättra sin kundkommunikation i framtiden.

"LISTSERV Maestro har utvecklats i Sverige och Tyskland, men bygger på marknadserfarenhet från vårt kontor i USA, där vi har samlat över 2 000 kunder sedan vår etablering 1994", berättar L-Softs VD Eric Thomas. "Resultatet är en produkt som kombinerar den amerikanska spetskompetensen i området med den mjukare europeiska inställningen om kundrespekt och anonymitet samt stöd för utskick i alla språk".

LISTSERV Maestro finns i dagsläget för Windows 2000/NT och stödjer Oracle 8.0, DB2 7.2, SQL Server 7.0 och MySQL.


Om L-Soft

L-Soft specialiserar sig på mjukvara och outsourcingtjänster för hantering av e-postlistor och e-postmarknadsföring. L-Softs flaggskeppsprodukt LISTSERV används sedan 1986 för nyhetsbrev, diskussionsgrupper samt individanpassade e-postutskick. Med LISTSERV Maestro, L-Softs mjukvara för e-postkampanjer och responsmätning, kan kampanjer enkelt mätas, analyseras och förbättras. L-Softs produkter kännetecknas av marknadens bästa prestanda, pålitlighet och skalbarhet. Med mer än 110 miljoner prenumeranter världen över hittar vi kunder såsom Svenskt Näringsliv, TV4, Moderaterna, Nacka Kommun, Statskontoret, Uppsala universitet, Ledarna och Naturhistoriska Riksmuseet. L-Soft har kontor i Sverige, USA, England och Tyskland. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

Prenumerera på L-Softs nyhetsbrev och pressmeddelanden på: www.lsoft.se/optin-eu.html

För ytterligare information vänligen kontakta:

L-Soft Sweden AB
Outi Tuomaala
Tel: 08 50 70 99 11
E-post: outi@lsoft.se


LISTSERV is a registered trademark licensed to L-Soft international, Inc.
All other trademarks, both marked and not marked, are the property of their respective owners.
See Guidelines for Proper Usage of the LISTSERV Trademark for more details.

Related Links


Latest News

Newsletter

US EU

Press Releases

US EU

Press Articles

US EU

Press Info

US EU

LISTSERV Choice Awards

LISTSERV CommunityLISTSERV Choice AwardsLISTSERV at Work NewsletterLegalSite Map